ورود به بخش استارت آپ ها rocket
  1. در نشست خبری موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی عنوان شد؛ افزایش صادارات محصولات استراتژیک غذایی از طریق کاهش آلاینده ها به روش پلاسمای سرد
  2. در نشست خبری موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی عنوان شد؛ افزایش صادارات محصولات استراتژیک غذایی از طریق کاهش آلاینده ها به روش پلاسمای سرد
  3. در نشست خبری موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی عنوان شد؛ افزایش صادارات محصولات استراتژیک غذایی از طریق کاهش آلاینده ها به روش پلاسمای سرد

به مناسبت روز جهانی غذا و هفته غذا در کشور، نشست خبری مدیران موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی با حضور خبرنگاران رسانه های جمعی به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، «دکتر قدیر رجب زاده» رئیس این موسسه با بیان اینکه ایران یک درصد جمعیت جهان را به خود اختصاص داده تاکید کرد: متاسفانه حدود ۲ درصد ضایعات مواد غذایی جهان در کشور ما تولید می شود که باید برای کاهش آن اقدامات جدی صورت گیرد.
رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ادامه داد: در بحث کاهش و ایجاد ارزش افزوده از ضایعات مواد غذایی کارهای خوبی در این موسسه انجام شده که مهمترین آنها ایجاد بسته بندی های هوشمند برای جلوگیری از ضایع شدن مواد غذایی و استفاده از ضایعات برای تولید محصولات جدید است.
وی عدم دسترسی آسان به برخی از مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات صنایع غذایی و وابستگی کشور به واردات آنها را یکی از شاخص های نبود امنیت غذایی عنوان کرد و گفت: با توجه به مسایل امروز جامعه و تحریم های صورت گرفته، تمرکز بر روی تولید مواد اولیه وارداتی به کشور جزو اولویت های این مرکز پژوهشی به شمار می رود که در این زمینه می توان به استفاده از منابع بومی و ایجاد ارزش افزوده از آنها نظیر صمغ های بومی اشاره کرد.
وی بیان کرد: یکی دیگر از محورهای تحقیقاتی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی طراحی جیره های غذایی است که شامل جیره های غذایی برای گروه های سنی خاص مثل سالمندان، دانش آموزان و همینطورجیره های غذایی شرایط بحران می باشد. 
دکتر قدیر رجب زاده گفت: در این موسسه کلیه طرح های پژوهشی به یک محصول دانشی تقاضا محور ختم می گردد و بر این اساس 97 درصد بودجه های موسسه در طرح های پژوهشی توسط بخش خصوصی و در قالب عقد قراردادهای پژوهشی، فنی و مهندسی، تحقیق و توسعه و ارائه خدمات آزمایشگاهی تامین می شود.

غذای سالم برای ارتقای سطح ایمنی بدن نیاز امروز جامعه است
در ادامه «دکتر ابوالفضل پهلوانلو» معاون پژوهشی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: نگاه ما به غذا تنها تامین انرژی نیست بلکه استفاده از غذا های فراسودمند برای افزایش سطح ایمنی بدن، کاهش استرس، افزایش سطح هوشیاری و سایر موارد متناسب با گروه های سنی خاص است.
وی به رسالت خبرنگاران برای اطلاع رسانی صحیح اشاره کرد و گفت: نقش اصحاب رسانه بسیار اساسی است چراکه یکی از چالش های ما در کشور انتشار باورهای غلط و شایعات در زمینه مصرف غذا در فضای مجازی است که باعث ایجاد تشویش در جامعه می شود.
عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی افزود: ارتقاء سطح آگاهی در جامعه کمک و همیاری رسانه ها را می طلبد و موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی آمادگی خود را برای پاسخگویی به شبهات موجود در زمینه محصولات غذایی اعلام می دارد.
«دکتر ابوالفضل پهلوانلو» ادامه داد: شعار امسال فائو (سازمان جهانی غذا و کشاورزی) برای امسال "عملکرد امروز ما آینده را می سازد" است که این موضوع به اهمیت مصرف غذای سالم اشاره دارد.
وی با بیان اینکه ارتقا سطح سلامت محصولات غذایی را باید در اولویت قرار دهیم گفت: غذای سالم امروز، جامعه آینده سالم تری را برای کشور به ارمغان می آورد که در نتیجه هزینه های کمتری به دولت و مردم تحمیل می‌شود.
وی علت بالا بودن میزان ضایعات مواد غذایی را نبود زیرساخت های لازم در انبارداری، حمل و نقل و  بسته بندی مناسب عنوان کرد.
وی افزود: همچنین مرکزی با همکاری بخش خصوصی در این موسسه راه اندازی شده که به روش پلاسمای سرد ماندگاری محصولات غذایی را افزایش می دهد و با کاهش آلاینده ها در محصولات استراتژیکی مانند زعفران و پسته به افزایش صادرات این محصولات کمک قابل توجهی صورت می گیرد.
وی همچنین به اهمیت غذا در شرایط شیوع بیماری کرونا اشاره و بیان کرد: برای مبارزه با کرونا معتقدیم تا وقتی دارو یا واکسنی تولید نشده، افزایش سطح ایمنی بدن با مصرف مواد غذایی سالم تنها راه خروج از وضعیت موجود است.

برگزاری هفتمین کارگاه آسیا- اقیانوسیه پروبیوتیک ها به صورت مجازی 
در ادامه دکتر قدیر رجب زاده، رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی از برگزاری هفتمین کارگاه آسیا - اقیانوسیه پروبیوتیک ها توسط موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی و انستيتو متخصصين صنايع غذايي آسيا اقيانوسيه APIFP به صورت مجازی در 18 و 19 آذرماه 99 خبر داد. 
وی هدف از برگزاری این رویداد علمی را ارتقاء دانش و فراهم نمودن بستر مناسب برای تبادل یافته ها و دستاوردهای جدید علمی میان پژوهشگران، صنعتگران و دست اندرکاران حوزۀ پروبیوتیک ها و همچنین افزایش آگاهی در مورد تأثیر مثبت آن ها بر سلامت افراد اعلام کرد. 
وی گفت: این رویداد بین المللی از سال 2014 تاکنون در کشورهای نیوزلند، چین، ایران، ویتنام، مالزی، تایلند صورت پذیرفته که سومین دوره آن در سال 2016 در ایران به میزبانی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی برگزار گردید. 
شایان ذکر است که در این نشست خبری از کتاب "بررسی تحلیلی شاخص های امنیت غذایی کشور و ضایعات مواد غذایی" رونمایی شد.
 

تگ ها: