ورود به بخش استارت آپ ها rocket
  1. سمینار علمی آشنایی با موضوعات تحقیقاتی غذای حلال برگزار شد
  2. سمینار علمی آشنایی با موضوعات تحقیقاتی غذای حلال برگزار شد
  3. سمینار علمی آشنایی با موضوعات تحقیقاتی غذای حلال برگزار شد

سمینار علمی آشنایی با موضوعات تحقیقاتی غذای حلال به منظور آشنایی محققین با دانش حلال از دید علمی تحقیقاتی و توسعه اقتصادی در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی، «دکتر بی بی مرضیه رضوی زاده» سخنران این سمینار علمی در این خصوص بیان کرد: مهم ترین موضوعات تحقیقاتی غذای حلال مرتبط با فناوری های تشخیص است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تشخیص حلیّت مواد غذایی اغلب به روش های مولکولی صورت می پذیرد این در حالی است که با پیشرفت فناوری های نوظهور انتظار می رود روش های دیگر از جمله روش های تجزیه دستگاهی بتواند در این خصوص توسعه بیشتری پیدا کند. 

وی گفت: موضوع اساسی بعدی پایش حلیت در زنجیره تأمین مواد غذایی از مزرعه تا سفره است، که این امر سبب ایجاد اطمینان در مصرف محصول یا ماده غذایی شده و به این ترتیب انتخاب مشتری و تصمیم به خرید آن بالا رفته و در نتیجه توسعه اقتصادی و تجاری را در پی خواهد داشت.

عضو هیأت علمی گروه شیمی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی در خصوص ضرورت انجام تحقیقات حلال بیان کرد: رشد جمعیت مسلمانان در جهان و تقاضای روز افزون برای مصرف غذای حلال در مقیاس وسیع از یک سو و از سوی دیگر ضرورت اطمینان از حلال بودن همه اجزا و افزوده های مورد استفاده در غذا، نیاز به تحقیقاتی گسترده بر روی فرآیند تولید و فرآوری غذای سالمی دارد که بر اساس فرمان الهی بنیان نهاده شده باشد و به خصوص برای جامعه مسلمان، امری لازم و ضروری است. 

رضوی زاده در مورد وضعیت حلال در جهان و ایران گفت: توليد حلال يك پديده فرهنگي، اجتماعي و تجارتي پرسود در عرصه اقتصاد جهاني است و حجم فزاينده تقاضا براي حلال در سراسر جهان نشان مي دهد كه كشورهاي مسلمان بايد نقش بسيار بزرگي را بر عهده گيرند چراکه منشاء حلال و برگ برنده اين تجارت جهاني، در كشورهاي اسلامي است. 

وی افزود: بر اساس آمارهای منتشر شده افزایش تقاضا برای محصولات حلال در جوامع غیرمسلمان نظیر كشورهای اروپائی، كشورهای جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیه نیز مشهود است و از این رو این بازار توجه برنامه‌ریزان اقتصادی جهان را جلب کرده تا از این بازار گسترده، سهمی را متوجه كشورها و شركت‌های خود كنند. 

وی تاکید کرد: مطابق با آمار منتشر شده، ارزش اقتصاد اسلامی در جهان طی سال 2013 بالغ بر 3 هزار میلیارد دلار بر آورد شده این در حالی است که در ایران، به رغم ظرفیت های بالای تولید و صنعت غذای حلال، عدم فعالیت های تحقیقاتی متمرکز موجب عقب افتادگی کشور از حیث تولید و عرضه غذای حلال در بازار داخل و خارج شده و سهم ايران در گردش مالي تجارت غذاي حلال به رغم دارا بودن 5 تا 6 درصد جمعيت جهان اسلام، در اقتصاد اسلامی جهانی تنها 13 درصد است. 

رضوی زاده ادامه داد: بازار غذا با ارزشی نزدیک به 97 میلیارد دلار به تنهایی تقریبا 70 درصد از کل ارزش بازار بخش غذا و سبک زندگی را در ایران تشکیل می دهد و این امر نشان دهنده ی این مطلب است که به بازار بخش غذای حلال در ایران باید توجه ویژه ای صورت گیرد.

وی در ادامه به ارائه پیشنهادات توسعه صنعت غذای حلال در کشور پرداخت و گفت: توسعه این صنعت یکی از بهترین راهکارها برای رهایی از اقتصاد تک محصولی است که با توجه به همجواری با کشور های مسلمان و ظرفیت ها و پتانسیل های بخش کشاورزی و صنایع غذایی در کشور، گسترش صنایع غذایی صادرات محور می تواند سهم به سزايي از گردش مالي حلال در جهان را به ایران اختصاص دهد.