ورود به بخش استارت آپ ها rocket
  1. تولید غذاهای فراسودمند راهکار ارتقاء سلامت و کاهش گرسنگی پنهان در جامعه است

به مناسبت روز جهانی غذا رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت؛
تولید غذاهای فراسودمند راهکار ارتقاء سلامت و کاهش گرسنگی پنهان در جامعه است
مقدمه: 
تأمین سلامت افراد جامعه همواره یکی از مهمترین اهداف دولت ها به شمار می رود و در این میان شعار «پیشگیری بر درمان مقدم است» حقیقتی است که باید مدنظر واقع شود. در این راستا، تولید و عرضه ترکیبات فراسودمندی که تحت عنوان غذا - داروها شناخته می شوند، یکی از مهمترین گام ها جهت تحقق این هدف می باشد. 
متأسفانه این دسته از محصولات در حال حاضر غالباً وارداتی بوده و باعث تحمیل هزینه هنگفت بر اقتصاد ملی می شوند. این در حالی است که در کشور ما منابع بالقوه عظیمی یافت می شوند که هر یک از آنها حاوی ترکیبات ارزشمند سلامتی بخشی هستند که مورد غفلت واقع شده اند. در برخی موارد، ترکیبات حاصل از همین منابع در خارج از کشور فرآوری و با قیمت چندین برابر وارد کشور می شوند و به صورت مکمل های غذایی و یا ترکیبات افزودنی در محصولات غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. توجه به تهیه این محصولات در داخل کشور با تکیه بر تولیدات بخش کشاورزی، دامی و دریایی می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال، کمک شایانی به توسعه و رشد اقتصادی نماید. علاوه بر این، واردات ترکیبات زیستی می تواند تبعات زیان باری برای امنیت جامعه داشته باشد.
«تغذیه سالم برای دستیابی به جهانی بدون گرسنگی» موضوع شعار سال 2019 روز جهانی غذا می باشد که گسترش استفاده از غذاهای فراسودمند می تواند نقش مؤثری در تحقق این هدف داشته باشد.
در ادامه «دکتر قدیر رجب زاده»، رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی به تشریح فعالیت های این مؤسسه در تهیه غذا - دارو ها می پردازد:
وی به شعار سال روز جهانی غذا اشاره کرد و در مورد تعریف گرسنگی پنهان گفت: سلول های بدن برای رشد، اعمال حیاتی و ترمیم بافت ها نیاز به مواد مغذی دارند که به دلیل شرایط اقلیمی و برخی عادات غذایی ممکن است گروهی از جمعیت یک منطقه را مبتلا به کمبود مواد مغذی و عوارض ناشی از آن کند که این امر باعث بروز گرسنگی پنهان در جامعه می گردد.
وی ادامه داد: علی رغم تصور عام، گرسنگی پنهان مختص اقشار فقیر جامعه نیست بلکه ممکن است بسیاری از افراد غنی در کشورهای توسعه یافته به آن دچار باشند.
رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ادامه داد: یکی از راهکارهای اصلی برای رفع خلاء موجود در تغذیه تولید غذاهای غنی شده و فراسودمند می باشد.
وی افزود: تاکنون 30 طرح پژوهشی در زمینه غنی سازی مواد غذایی و غذاهای فراسودمند در مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی با هدف ارتقای سطح سلامت جامعه اجرا شده است.
نماینده وزیر علوم در شورای هماهنگی کدکس غذایی ایران با اشاره به اجرای طرح های پژوهشی مرتبط با غذا -  داروها و غذاهای فراسودمند در مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، اجرای این اقدامات را  گامی مهم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و استقلال اقتصادی کشور دانست و گفت: شناسایی منابع بومی حاوی ترکیبات فراسودمند با قابلیت تجاری سازی، ارائه روش های بهینه استخراج ترکیبات فراسودمند از منابع بومی شناسایی شده، بررسی اثر بخشی ترکیبات فراسودمند استخراج شده و در نهایت تدوین دانش فنی تولید محصولات سلامتی بخش جهت ارائه به صنایع و شرکت های دانش بنیان از مهمترین اهداف اجرای این طرح ها در مؤسسه بوده است.

وی همچنین در خصوص ضرورت اجرای این طرح بیان کرد: نتایج تحقیقات سال های اخیر حاکی از این است که رژیم غذایی مناسب سهم مهمی در پیشگیری از بیماری دارد به طوری که از هر ده بیماری 6 مورد مربوط به رژیم غذایی نامناسب بوده و حدود هفتاد درصد سرطان ها می‌تواند با رژیم غذایی نامناسب مرتبط ‌باشد. 
رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ادامه داد: مطالعات نشان می دهند که حدود 50 درصد از آسیب های دوران پیری مربوط به تغذیه نامناسبی است که در دوران جوانی و میانسالی مصرف شده است. 
دکتر رجب زاده گفت: افزایش آگاهی از اهمیت تغذیه در تأمین سلامت و پیشگیری از بیماری ها سبب رشد بازار غذا - داروها و انجام تحقیقات گسترده در این حوزه در جهان شده است. رشد این بازار در درجه اول با افزایش جمعیت افراد مسن در دنیا و همچنین افزایش آگاهی مردم از نقش سلامتی بخش غذا در ارتباط است و این‌ها بیانگر بازار رو به رشد غذا – داروها و آینده روشن فعالیت در این حوزه می باشد.
 

تگ ها: