ورود به بخش استارت آپ ها rocket
  1. نشست خبری دومین همایش امنیت غذایی، ایمنی غذایی و سلامت در مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی برگزار شد

دکتر سید محمد علی رضوی، رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی و رئیس همایش، در این نشست اعلام کرد: دومین همایش امنیت غذایی، ایمنی غذایی و سلامت در روز ۲۵ مهرماه با حضور برخی از مسئولان کشوری، لشکری و متخصصین حوزه صنایع غذایی برگزار خواهد شد.

دکتر رضوی در ادامه نشست بیان کرد: امنیت غذایی زیرساختی اساسی برای امنیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور است و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین حقوق فردی و اجتماعی شناخته می‌شود.

همچنین، حقوق نسل‌های آینده از طریق حفاظت از منابع پایه تولید و بهره‌برداری پایدار و مناسب از این منابع باید مورد توجه قرار گیرد. وی با تأکید بر اهمیت ارکان امنیت غذایی، این حوزه را شامل زنجیره‌ای پیوسته از «فراهمی غذا»، «دسترسی به غذا»، «مصرف و سلامت غذا» و «تاب‌آوری (ثبات و پایداری)» عنوان کرد. در این راستا، حرکت به سوی حکمرانی مردمی و مدیریت جهادی باید به‌عنوان سیاست کلان در تمامی فرآیندهای زنجیره غذایی مدنظر قرار گیرد.

رئیس مؤسسه همچنین با اشاره به مأموریت‌ ملی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی افزود: این مأموریت مهم از سوی وزارت علوم و وزارت کشور به مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ابلاغ شده و تمرکز آن بر امنیت و ایمنی غذایی با محوریت فراوری و ایجاد ارزش افزوده مبتنی بر دانش و فناوری است.

در این راستا، فعالیت‌های گسترده‌ای صورت گرفته و برگزاری این همایش نیز بخشی از این اقدامات است. وی با توجه به بحران‌های منطقه‌ای و مشکل کمبود تأمین غذا در سطح جهان اظهار داشت: امنیت و ایمنی غذایی تنها زمانی محقق می‌شود که تمامی افراد جامعه همواره به غذای کافی، سالم و مغذی، با دسترسی فیزیکی و اقتصادی مناسب دست یابند و این غذا نیازهای فرد برای یک زندگی سالم و فعال را فراهم آورد.

وی همچنین از پیشرفت‌های قابل توجه در چرخه تولید داخلی محصولات کشاورزی بر پایه دانش‌بنیان ابراز خرسندی کرد و بیان داشت: یکی از مهم‌ترین راه‌های پاسخگویی به نیازهای غذایی جمعیت کشور، دانش‌بنیان شدن کشاورزی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و فناوری عظیم ملی و بین‌المللی است. دکتر رضوی در ادامه، با اشاره به میزان اتلاف مواد غذایی در کشور، ابراز تأسف کرد و افزود: میزان دورریز و اتلاف مواد غذایی در کشور فراتر از انتظار است. با ایجاد فرهنگ صحیح مصرف و مدیریت منابع غذایی می‌توان بخش بزرگی از مواد غذایی مورد نیاز جامعه، به‌ویژه اقشار محروم، را تأمین کرد.

در ادامه این نشست، دکتر مرضیه حسینی‌نژاد، دبیر علمی همایش، به روند برگزاری همایش اشاره کرد و بیان داشت: این همایش روز چهارشنبه، به مدت یک روز، در هتل خورشید تابان با چهار پنل تخصصی در حوزه‌های مختلف امنیت و ایمنی غذایی برگزار خواهد شد.

وی همچنین به افزایش چشمگیر مقالات ارسالی نسبت به دوره نخست همایش اشاره کرده و اعلام داشت: ۸۰ درصد از مقالات ارسالی پس از داوری پذیرفته شده و به‌صورت پوستر ارائه .خواهند شد. در پایان، دکتر حسینی‌نژاد به حامیان علمی و معنوی همایش اشاره کرده و از آنان بابت همراهی تشکر کردند

تگ ها: