ورود به بخش استارت آپ ها rocket
  1. مشاور وزیز کشاورزی: غفلت از گفتمان امنیت غذایی به مسئله امنیت غذایی کشور لطمه می‌زند.
  2. مشاور وزیز کشاورزی: غفلت از گفتمان امنیت غذایی به مسئله امنیت غذایی کشور لطمه می‌زند.

اسکندر زند، مشاور وزیر کشاورزی در همایش ملی پژوهش‌های کاربردی امنیت غذایی، ایمنی غذایی سلامت، که به مناسبت ۲۴ مهرماه روز جهانی غذا، در هتل نوین پلاس مشهد برگزار شد، گفت: غفلت از گفتمان امنیت غذایی به مسئله امنیت ملی کشور لطمه می‌زند. لذا ابتدا باید به گفتمان درستی در حوزه امنیت غذایی برسیم. در گذشته امنیت غذایی در تهیه غذا خلاصه می‌شد، اما به مرور زمان با افزایش جمعیت و وجود آلاینده‌ها، مسئله سلامت و کیفیت غذا مطرح شد و پس از کاهش منابع طبیعی مسئله پایداری و ثبات در امنیت غذایی مطرح است. 

وی افزود: باید تلاش کنیم امنیت غذایی را در کشور درست جای بندازیم. اگر فراوانی محصول باشد اما قدرت خرید و ثبات غذایی نباشد نمی‌توانیم ادعا کنیم که امنیت غذایی داریم. امنیت غذایی تنها در کشاورزی نیست و تمام بخش‌ها در آن نقش دارند، لذا باید برای امنیت غذایی جایگاه تعیین کرده و زیرساخت‌های آن را مشخص کنیم. 

دبیر کمیسیون تدوین سند ملی امنیت غذایی و کشاورزی دانش بنیان وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: حدود ۳ میلیارد نفر در جهان قدرت خرید غذای مطلوب ندارند. بنابراین عدالت غذایی و فناوری‌های نوآورانه که بتواند امنیت غذایی را تأمین کند از مباحث مهم دنیا است. حوزه کشاورزی و غذا از هم جدا نیستند و باید به هردوی آن پرداخته شود. باید ثبات و پایداری تغذیه و از طرفی سالم بودن مواد غذایی مورد توجه همگان قرار گیرد. بنابراین باید ابتدا به گفتمان تغذیه توجه کنیم و پس از ان به تنش‌ها و چالش‌های موجود در تغذیه و امنیت تغذیه بپردازیم. 

سید محمد علی رضوی، رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی نیز در این همایش عنوان کرد: روز جهانی غذا در بیش از ۱۵۰ کشور جهان به هدف ریشه کن کردن گرسنگی و گرامیداشت آن برگزار می‌گردد و حاکمیت و دولت‌ها به اهمیت غذا توجه می‌کنند. 

وی ادامه داد: نظر به اهمیت این روز و امنیت غذایی در دو دهه اخیر، موسسه در چارچوب ماموریت خود به برگزاری این همایش اقدام کرده است، تا با رهنمودها، بررسی راهکارها و تحقیقات مسئله امنیت غذایی که جزء امنیت ملی در کشور است را رصد کند.

تگ ها: