ورود به بخش استارت آپ ها rocket
  1. برای نخستین بار  و در موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی؛ نخ خوراکی نبات تولید شد
  2. برای نخستین بار  و در موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی؛ نخ خوراکی نبات تولید شد

رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی از دستیابی به فرمولاسیون نخ خوراکی جهت استفاده در تولید شاخه نبات زعفرانی در موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی و برای نخستین بار خبر داد.

به گزارش روابط عمومی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، «دکتر قدیر رجب زاده» افزود: نبات یک محصول نام آشنای صنعت قنادی ایران است که از دیرباز در ایران  تولید می‌شده و ایران به عنوان پل ارتباطی این تکنولوژی بین اروپا، آسیا و آمریکا شناخته و در کشورهایی از 5 قاره جهان محصولات متنوعی از آن به بازارها عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه این محصول در ایران با تنوع طعم و شکل تولید می‌شود، گفت: در این میان مصرف نبات زعفرانی از جذابیت بیشتری در دنیا برخوردار بوده اما در حال حاضرتولید و مصرف آن با مشکلاتی مواجه است.

«دکتر ابراهیم فولادی» مجری این طرح در مورد ضرورت انجام این پژوهش نیز بیان کرد: در فرآیند تولید نبات زعفرانی، اضافه کردن زعفران به شربت شکر و قرارگرفتن آن در معرض حرارت می‌تواند باعث کاهش کیفیت متابولیت‌های زعفرانی آن شود.

عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی هدر رفت زعفران باقی مانده در شربت زعفران و تاثیر منفی آن در فرآیند کریستالیزاسیون نبات را از دیگر مشکلات تولید نبات دانست و افزود: هنگام مصرف شاخه نبات، باقی مانده نخ پنبه ای یا پلاستیکی اثر ناخوشایندی برای مصرف کننده دارد که استفاده از  نخ خوراکی زعفرانی می تواند به عنوان راه حل مشکلات شرح داده شده محسوب شود و با این روش می توان با محافظت از ترکیبات زعفران در دماهای بالای تولید نبات، محصولی سلامت محور، اقتصادی و مورد پسند جامعه تولید کرد.  

فولادی با بیان اینکه این صنعت نیاز به حمایت دولت برای افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی دارد، ادامه داد: صنعت نبات با سرمایه اولیه کم ضمن ایجاد اشتغال بالا، با جلوگیری از خام فروشی زعفران قابلیت ایجاد ارزش افزوده و ارزآوری برای کشور را دارد.  

وی در مورد نخ خوراکی تولید شده در این کار پژوهشی افزود: در ساختار این محصول پژوهشی – کاربردی علاوه‌بر کربوکسی متیل سلولز از پروتئین و عصاره زعفران نیز استفاده شده که با وجود ایجاد ساختار فیزیکی مناسب برای تحمل شرایط دمایی و ویسکوزیته بالا، خوراکی بوده و می‌تواند در تهیه محصولات غذایی دیگر نیز استفاده شود. 

فولادی در پایان گفت: این محصول دانش بنیان مورد توجه بخش خصوصی قرار‌گرفته و تولید صنعتی این محصول جدید، تنها نیازمند تغییراتی جزئی در تجهیزات تولید نبات می باشد.

تگ ها: