ورود به بخش استارت آپ ها rocket
  1. در نشست خبری اولین همایش بین المللی غذای طیب عنوان شد؛ «طیب»، شاخص کیفیت‌سنجی محصولات غذایی است
  2. در نشست خبری اولین همایش بین المللی غذای طیب عنوان شد؛ «طیب»، شاخص کیفیت‌سنجی محصولات غذایی است
  3. در نشست خبری اولین همایش بین المللی غذای طیب عنوان شد؛ «طیب»، شاخص کیفیت‌سنجی محصولات غذایی است
  4. در نشست خبری اولین همایش بین المللی غذای طیب عنوان شد؛ «طیب»، شاخص کیفیت‌سنجی محصولات غذایی است
  5. در نشست خبری اولین همایش بین المللی غذای طیب عنوان شد؛ «طیب»، شاخص کیفیت‌سنجی محصولات غذایی است

رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: نشان حلال، از نظر فقهی دلالت بر قابل‌مصرف‎بودن یا نبودن یک ماده غذایی دارد، اما «طیب» نشانی برای سنجش کیفیت محصولات غذایی است.

به گزارش روابط عمومی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، «دکتر سید محمد علی رضوی» که در نشست خبری اولین همایش بین المللی غذای طیب سخن می گفت افزود: نقشه راه نشان طیب، تجاری‌سازی آن و برگزاری همایش‌های علمی برای معرفی بیشتر به بازار‌های جهانی است و در این زمینه «بوم کیفیت طیب» ایجاد شده که براساس آن، فاکتور‌های کیفی در تولید محصولات غذایی پارامتربندی می‌شوند و طبق یک نظام ارزش‌گذاری مشخص، کیفیت به یک فاکتور قابل‌سنجش تبدیل خواهد شد.
وی در پاسخ به سؤالی در مورد تفاوت‌های نشان «حلال» با نشان طیب، به تبیین ضرورت‎های فعالیت یک نشان تجاری جدید برای کیفیت‌سنجی محصولات غذایی پرداخت و گفت: درحالی که اسلام معتقد به نقش دارویی همه مواد غذایی است (غذا-دارو) اگر چه دانشمندان در چند دهه اخیر به این نتیجه رسیده‌ اند که برخی غذا‌ها می‌توانند خواص دارویی داشته باشند و در این زمینه، نشان‌هایی از جمله «فراسودمند» را تعریف کرده و برای مثال به محصولات لبنی، میکروب‌های پروبیوتیک می‌افزایند تا با تحریک میکروارگانیزم‌های مفید روده و ایجاد متابولیت‌های خاص، اثر سلامتی بخش داشته باشد.
وی در ادامه به برگزاری اولین رویداد علمی غذای طیب در 18 و 19 آبان ماه سال جاری همزمان با روز کیفیت اشاره و بیان کرد: موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی علاوه بر انجام تحقیقات علمی در زمینه غذای حلال، از سال 1394 در زمینه غذای طیب تحقیقاتی را آغاز نمود که دستاوردهای آن در این همایش بین‌المللی ارائه خواهد شد.
وی تاکید کرد: غذای طیب این پتانسیل را دارد که همانند حلال به یک برند تجاری تبدیل شود و ارزش‌های بسیار علمی و اقتصادی را برای کشور به ارمغان بیاورد.
در ادامه مدیرعامل موسسه دانش‌بنیان کیفیت رضوی و دبیر اجرایی این همایش گفت: پنج کلیدواژه برای مفهوم طیب مطرح است؛ اول حلیت به معنای حلال‎بودن محصول از نظر شرعی، دوم برکت به معنای ارزش‌افزوده محصول، سوم جذابیت به معنی تلاش تولیدکننده برای بهبود ویژگی‌های حسی در محصول، چهارم سلامت به معنای رعایت الزامات سلامت زنجیره تولید تا مصرف و در نهایت اصالت به معنای صادقانه بودن تبلیغات محصول می باشد.
«دکتر حسین زمانی» افزود: از این جهت، طیب را می‌توان فاز توسعه نشان حلال دانست که اگرچه امروزه در پنج استان کشور نمایندگی دارد، اما بازهم تأکید آستان قدس رضوی بر این است که این موضوع در یک فضای قانونی پیش رود.
وی تأکید کرد: در تبیین مفهوم طیب، به دنبال این هستیم که کیفیت زندگی به‌طور واقعی افزایش پیدا کند و برای تولیدکننده ای که بخواهد در مسابقه کیفیت شرکت کند، نشان طیب مثل یک مدال است که مصرف‌کننده با مشاهده آن، می‌تواند اطمینان پیدا کند که محصول موردنظر، معیار‌های دقیق و سخت‌گیرانه‌ای را پشت سر گذاشته است.
حسین زمانی در انتها ابراز امیدواری کرد: اهمیت طیب زمانی مشخص می‌شود که بدانیم امروزه بیش از ۹۰ درصد بازار زعفران جهان در اختیار ایران است، اما سهم کشورمان از بازار هشت میلیارد دلاری زعفران تنها به ۴۰۰ میلیون دلار محدود می‌شود. در این شرایط، کیفیت‌بخشی رمز فرار از خام فروشی و پیشروی به سمت فرآوری است.

186 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است
دبیر علمی اولین همایش بین المللی غذای طیب نیز در مورد اهداف برگزاری این همایش بیان کرد: هدف از برگزاری این همایش، آشنایی با آخرین دستاورد‌های علمی در خصوص غذای طیب و روش‌های مختلف فرآوری و ارتقای کیفیت محصولات غذایی است.
«دکتر بی‌بی مرضیه رضوی ‎زاده» افزود: تاکنون ۱۸۶ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده‌است که ۲۵ مقاله به صورت شفاهی و 140 مقاله مکتوب ارائه خواهند شد.
عضو هیئت‌علمی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی همچنین گفت: ۳۴۷ نفر از اندیشمندان و فعالان اقتصادی از ایران در این همایش ثبت نام کرده‌اند و سخنرانان کلیدی از داخل کشور و نیز از کشور‌های خارجی همچون سوئیس، برونئی، مالزی، پاکستان و تایلند برای حضور در این همایش دعوت شده اند که به صورت حضوری و یا آنلاین سخنرانی خود را ارائه خواهند کرد.
وی بیان کرد: مقالات ارائه شده در این همایش در چهار محور اصلی، در حوزه‌های «پژوهش‌های کاربردی و بنیادی»، «اقتصاد و مدیریت»، «فقه و شریعت» و «قوانین و استانداردها» طبقه‌بندی شده‌اند.
 

تگ ها: