ورود به بخش استارت آپ ها rocket
  1. در اولین همایش بین المللی غذای طیب عنوان شد؛ "طیب"، نماد بالاترین سطح کیفیت مواد غذایی است
  2. در اولین همایش بین المللی غذای طیب عنوان شد؛ "طیب"، نماد بالاترین سطح کیفیت مواد غذایی است
  3. در اولین همایش بین المللی غذای طیب عنوان شد؛ "طیب"، نماد بالاترین سطح کیفیت مواد غذایی است
  4. در اولین همایش بین المللی غذای طیب عنوان شد؛ "طیب"، نماد بالاترین سطح کیفیت مواد غذایی است

رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در آئین افتتاحیه همایش بین‌الملی "غذای طیب " گفت: غذای طیب می‌تواند نماد بالاترین سطح کیفیت در تمام مراحل تولید محصولات غذایی تا مصرف محصولات باشد.
به گزارش روابط عمومی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، «دکتر سید محمدعلی رضوی» بیان کرد: چنانچه بتوانیم الگوی طیب را در جوامع اسلامی توسعه دهیم، این امر ضامن ایمنی و سلامت مواد غذایی خواهد بود. 
او ادامه داد: موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی از سال ۱۳۹۴ مطالعه و تحقیق درباره طیب را آغاز کرد و با انجام ۲۰ طرح پژوهشی، الگوی ارزیابی کیفیت و رتبه‌بندی برخی محصولات را با حمایت‌های مادی و معنوی موسسه دانش بنیان کیفیت رضوی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طراحی و اجرا کرده است. 
وی با اشاره به ارائه دستاوردها و هم‌اندیشی برای تبیین و تعمیم نشان طیب درسطح کشور و جهان گفت: مفهوم طیب هنوز در نقطه آغاز است و باید تلاش‌های مضاعفی را برای فراگیری و تجاری‌سازی آن نه تنها در حوزه غذا بلکه در همه عرصه‌های زندگی انجام دهیم.
 رضوی با اشاره بر اینکه غذا اساسی‌ترین و ضروری‌ترین نیاز بشر از زمان خلقت بوده است، تصریح کرد: اگر خداوند غریزه گرسنگی را در وجود انسان قرار نمی‌داد، پیشرفت و تمدنی شکل نمی‌گرفت لذا همه پیشرفت‌های حوزه صنعت و کشاورزی، وابسته به غذا است که با رشد جمعیت و بروز بحران‌های طبیعی، مسئله غذا به امنیت غذایی تبدیل و امنیت غذایی به عنوان پدافند غیرعامل مطرح شد. 
وی ادامه داد: حوزه علمی و فناوری مواد غذایی از ابتدای قرن ۲۰ از حالت سنتی خارج شد و جنبه صنعتی پیدا کرد؛ چراکه دسترسی به غذا در کنار بهداشت و سلامت غذا مطرح شد، از همین رو پیشرفت شگرفی در ۱۰۰ سال اخیر در این حوزه ایجاد شده است.
او با اشاره به اینکه امنیت غذایی در کشور همچنان یک چالش است، افزود: ایمنی یکی دیگر از حوزه‌های صنعت غذا است و غذایی که  ما مصرف می‌کنیم باید در کنار سلامتی و بهداشت، در دسترس آحاد جامعه هم باشد. 
رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی کشور تاکید کرد: در دو دهه اخیر موضوع ایمنی و سلامت بسیار گسترش پیدا کرد؛ و محققان متوجه شده‌اند تکنولوژی نه تنها همه مسائل را حل نکرده بلکه چالش های جدیدی را بوجود آورده است.
 وی یادآور شد: غذا تنها برای جسم نیست و بر روح و روان انسان تاثیرگذار است و براساس شریعت اسلام، خلقیات و روحیات انسانی متاثر از ارکانی همچون سلامت، حلیت، اصالت، برکت و جذابیت است، همان چیزی که در قرآن کریم از آن به نام طیب و حیات طیبه یاد می‌شود.

نشان طیب در حوزه بین‌الملل باید تجاری سازی سازی شود
دبیرستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این همایش بین‌المللی گفت: باید نگاه فرامرزی به برند طیب داشته باشیم و برای توسعه آن در سطح بین‌المللی و عرصه جهانی تلاش کنیم. 
 «دکتر مصطفی قانعی»، با بیان این‌که نشان طیب می‌تواند برای کشورهای اسلامی هویت‌ساز باشد، گفت: تجاری سازی برند طیب می‌تواند نسبت به محصولات موجود در بازار، سلامتی را در سطح وسیع‌تری برای بشر فراهم کند.
او با اشاره با اینکه نشان "طیب" حاصل تحقیق و پژوهش است که علاوه‌بر ارکان سلامت، حلیت، اصالت، برکت و جذابیت، محیط زیست  را هم پایش می‌کند، ادامه داد: مطالعه بر روی این نشان  از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و تاکنون روند روبه رشدی داشته است ولی تجاری شدن آن باید با سرعت بیشتری صورت گیرد که استفاده از علم بیوتکنولوژی می‌تواند به بین‌المللی کردن این نشان کمک کند.
قانعی افزود: سلامت، حلیت، اصالت، برکت و جذابیت  ازارکان نشان طیب  بر مبنای آموزه‌های قرآنی هستند.
اوبا تاکید بر اینکه نشان طیب ناظر بر کیفیت محصولات غذایی است، ادامه داد: غذا می‌تواند هم سالم باشد و هم حلال اما اگر در فرآیند تولید آن به سلامت محیط زیست، کیفیت مواد اولیه و... توجه نشود، دیگر طیب نیست به طور مثال اگر دو محصول با روش‌های غرقابی و تحت‌فشار تولید شود، هر دو حلال هستند؛ اما محصولی که با روش غرقابی تولید و باعث اسراف آب شود، دیگر طیب نیست. 
 دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اشتغال‌زایی و ایجاد سلامتی با کمترین آسیب به محیط زیست را از رویکردهای نشان طیب عنوان کرد و یادآور شد: این نشان با ترکیب ارزش افزوده غذا، ارزش افزوده اقتصادی و اثرگذاری کیفیت محصول، حداکثر بهره‌وری را با تولید بهترین محصول و حداقل آسیب به زمین دارد.

186 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است
دبیر علمی اولین همایش بین‌المللی «غذای طیب» نیز در این مراسم بیان کرد: این همایش با همکاری موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و موسسه دانش بنیان کیفیت رضوی برگزار می شود.
 «دکتر بی‌بی مرضیه رضوی‌زاده» گفت: در برگزاری این همایش، ۴۵ مرکز و دستگاه پژوهشی داخل و خارج کشور از جمله کشورهای سوئیس، مالزی، برونئی، پاکستان و تایلند همکاری علمی دارند.
وی، ارائه آخرین دستاوردهای علمی و راهکارهای عملی برای بخش‌های اجرایی در زمینه غذای طیب با محورهای پژوهش‌های بنیادی و کاربردی، فقه و شریعت، اقتصاد و مدیریت و قوانین و استانداردها از طریق تبادل آرا و اندیشه پژوهشگران، صاحب نظران و اندیشمندان را از جمله مهم‌ترین اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد. 
 دبیر علمی همایش بین المللی «غذای طیب» با تاکید بر اینکه این همایش دارای اعتبار علمی از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است، تصریح کرد: ۱۸۶ مقاله درمحورهای ذکر شده به دبیرخانه این همایش ارسال گردیده که بعد از انجام داوری، ۱۵۰ مقاله پذیرفته شده که ۲۰ مقاله برای ارائه شفاهی در همایش بین‌المللی غذای طیب در نظر گرفته شده است.
 رضوی‌زاده به همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در برگزاری دوره‌ آموزشی "ارتباط غذا و تغذیه با سلامت" اشاره و بیان کرد: سومین جشنواره "کسب و کارهای طیب" و کارگاه‌های آموزشی با موضوعات مقایسه برندهای ارگانیک حلال و طیب، مزایای استفاده از پروبیوتیک ها در غذای طیب،تشخیص حلیت امولسیفایر با آزمون PCRT، مساله تمایز و احراز ملاک در حلال و طیب و سایر موارد در حاشیه همایش بین‌المللی «غذای طیب» برای علاقه مندان برگزار می‌شود.
شایان ذکر است اولین همایش بین‌المللی دو روزه «غذای طیب» همزمان با هفته کیفیت در روزهای 18 و 19 آبان ماه سال جاری در مشهد برگزار می شود.
 

تگ ها: