ورود به بخش استارت آپ ها rocket
  1. در موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی صورت گرفت؛ خوراک پز خورشیدی صفحه ای طراحی و ساخته شد
  2. در موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی صورت گرفت؛ خوراک پز خورشیدی صفحه ای طراحی و ساخته شد
  3. در موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی صورت گرفت؛ خوراک پز خورشیدی صفحه ای طراحی و ساخته شد

عضو هیات علمی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، از طراحی و ساخت خوراک پز خورشیدی صفحه ای در این موسسه و با همکاری موسسه دانش بنیان بهین فناوران برای اولین بار در کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، «دکتر سید مهدی میرزابابایی» در این خصوص گفت: خوراک پز خورشیدی صفحه ای یا (Parabolic Solar Cooker) با انعکاس اشعه خورشید در نقطه کانونی کار می کند، به طوری که با قرار دادن ظرف غذا می توان انواع غذاها و سرخ کردنی ها را با حرارت ملایم طبخ نمود. 

وی با بیان اینکه دمای ایجاد شده در محفظه پخت این نوع اجاق ها بالاتر از دمای پاستوریزاسیون می باشد ادامه داد: امروزه بهره برداری از انرژی خورشیدی گستره بسیار وسیعی دارد که یکی از آنها استفاده در طبخ غذا است.

عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی افزود: از خوراک پزهای خورشیدی می توان در مکان هایی مانند مراکز تفریحی، پارک ها، ویلاها، کافه های بین راهی، روستاها و مناطق عشایری استفاده کرد.

میرزابابایی بیان کرد: همچنین در مواقع بحران و حوادث غیر مترقبه که تاسیسات برق و گاز تخریب شده اند این اجاق کارآیی قابل توجهی دارد.

وی افزود: استفاده از انرژی خورشیدی ضروری ترین و مهمترین راهکار برای رسیدن به توسعه پایدار کشور می باشد چرا که استفاده از این نوع انرژی سهم بالایی  در سبد انرژی کشورهای توسعه یافته دارد.

عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی با بیان اینکه از میان تمامی انواع انرژی های تجدید پذیر انرژی خورشیدی بالاترین مزیت و پایداری را به لحاظ سهولت دسترسی دارد اظهار داشت: علی رغم اینکه کشور ما با حدود 300 روز آفتابی، بالاتر از میانگین جهانی در این زمینه قرار دارد متاسفانه سهم قابل ملاحظه ای در استفاده از این انرژی رایگان و لایزال ندارد. 

میرزابابایی در خصوص مزایای استفاده از انرژی پاک و رایگان خورشید بیان داشت: حرارت دهی ملایم ، حفظ مواد مغذی وطعم طبیعی غذا، کاهش آلاینده های زیست محیطی، جلوگیری از تخریب جنگل ها و مراتع برای مصارف پخت و پز در طبیعت و صرفه جویی در هزینه مصرف سوخت از جمله مزایای استفاده از خوراک پز خورشیدی صفحه ای به شمار می رود.

عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی با اشاره به مراحل تجاری سازی دستگاه گفت: طرح ساخت خوراک پز خورشیدی در قالب یک طرح پژوهشی با مشارکت موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی و موسسه دانش بنیان بهین فناوران صنعت سناباد با موفقیت اجرا شده است و هم اکنون مراحل تجاری سازی خود را طی می کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نمونه خارجی این دستگاه برای تحویل در ایران حدود 6 تا 7 میلیون تومان قیمت دارد؛ اما قیمت نمونه داخلی ساخته شده حدود یک و نیم تا دو میلیون تومان می باشد.

میرزابابایی محدویت منابع انرژی فسیلی از یک سو و آلودگی های ناشی از مصرف بالای آن را مبین این مساله دانست که استفاده از انرژی های تجدید پذیر امری انتخابی نیست و افزود: استفاده از انرژی های پاک و تجدید پذیر برای کشور ضرورتی اجتناب ناپذیر به شمار می رود و این موضوعی است که کشورهای توسعه یافته ضمن درک آن؛ سرمایه گذاری های هنگفتی را در این زمینه داشته اند.

عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: متاسفانه در کشور ما به دلایل گوناگون استفاده از انرژی خورشیدی مورد توجه قرار نگرفته است و در حال حاضر از شاخص های جهانی در استفاده از انرژی های تجدید پذیر فاصله زیادی داریم.

وی با اشاره به صرفه جویی اقتصادی و حفظ محیط زیست با استفاده از این دستگاه اظهار داشت: در حال حاضر هزینه جهانی برای جوش آوردن یک لیتر آب توسط اجاق گاز و یا اجاق برقی چیزی حدود 100 تا 150 تومان است؛  این در حالی است که روزانه لازم است میلیون ها متر مکعب آب توسط انرژهای فسیلی برای مصارف مختلف جوشانده شود و ضمن آلودگی محیط زیست  باعث هدر رفت سرمایه های ملی گردد.

میرزابابایی با اشاره به مشخصات خوراک پز خورشیدی ساخته شده در این موسسه خاطرنشان کرد: این خوراک پز که با دو کاربری مجزا طراحی و ساخته شده است با نمونه خارجی خود قابل رقابت می باشد.

 

تگ ها: