ورود به بخش استارت آپ ها rocket
  1. نشست جیره های غذایی در شرایط اضطرار و بحران برگذار شد
  2. نشست جیره های غذایی در شرایط اضطرار و بحران برگذار شد
  3. نشست جیره های غذایی در شرایط اضطرار و بحران برگذار شد
  4. نشست جیره های غذایی در شرایط اضطرار و بحران برگذار شد
  5. نشست جیره های غذایی در شرایط اضطرار و بحران برگذار شد
  6. نشست جیره های غذایی در شرایط اضطرار و بحران برگذار شد
  7. نشست جیره های غذایی در شرایط اضطرار و بحران برگذار شد
  8. نشست جیره های غذایی در شرایط اضطرار و بحران برگذار شد
  9. نشست جیره های غذایی در شرایط اضطرار و بحران برگذار شد
  10. نشست جیره های غذایی در شرایط اضطرار و بحران برگذار شد
  11. نشست جیره های غذایی در شرایط اضطرار و بحران برگذار شد
  12. نشست جیره های غذایی در شرایط اضطرار و بحران برگذار شد
  13. نشست جیره های غذایی در شرایط اضطرار و بحران برگذار شد

نشست جیره های غذایی در شرایط بحران برگزار شد
نشست جیره های غذایی در شرایط بحران به میزبانی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی با حضور فعالانه جمعیت هلال احمر خراسان رضوی، دانشگاه فردوسی مشهد، جهاد دانشگاهی مشهد، گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مرکز نخبگان شهید فهمیده شمال شرق کشور و با همکاری گروه مشاوران اینووا توس برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، «نشست جیره های غذایی در شرایط بحران» با هدف تبادل نظر برای طراحی بسته های غذایی آماده مصرف و خودکافی و اهمیت توجه به تامین امنیت غذایی در شرایط بحران و لزوم حمایت و همراهی سازمان‌های مرتبط برگزار شد.

ایران، بیش از نیم قرن در طراحی جیره های غذایی از دنیا فاصله دارد
«دکتر قدیر رجب زاده» رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در خصوص برگزاری این نشست گفت: با در نظر گرفتن اهمیت این موضوع در برنامه ۵ ساله دوم مؤسسه، بحث جیره های غذایی برای گروه های سنی مختلف، بیماران خاص، سالمندان و شرایط بحران را از اولویت های اصلی در نظر گرفته است.
وی ادامه داد: برای طراحی جیره های غذایی در شرایط بحران نیاز به کمک و همفکری تمام سازمان هایی که در این زمینه فعالیت می کنند وجود دارد.
رجب زاده با بیان اینکه در زمینه طراحی جیره های غذایی بیش از نیم قرن با کشورهای پیشرفته دنیا فاصله داریم، افزود: تحقیقات قابل توجهی در زمینه طراحی جیره های غذایی در کشور انجام شده اما هنوز در کشور مطابق با استانداردهای جهانی جیره غذایی برای شرایط بحرانی وجود ندارد.
وی تاکید کرد: این رویداد به فرآیند طراحی و تولید جیره های غذایی در شرایط بحران منتج خواهد شد با این امید که استان خراسان بتواند در زمینه طراحی جیره های غذایی الگویی برای سایر استان های کشور باشد.

31 نوع از 41 بلای طبیعی دنیا در ایران به وقوع می پیوندد
معاون پژوهشی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ایران را جزو 10 کشور حادثه خیز دنیا دانست و افزود: از ۴۱ نوع بلای طبیعی دنیا، ۳۱ نوع در ایران  به وقوع می پیوندد که بر این اساس در بحث تلفات بلایای طبیعی دارای مقام ششم در دنیا و مقام چهارم در قاره آسیا هستیم.
«دکتر سید مهدی زیارت نیا» ادامه داد: بر اساس آمار های اعلام شده 90 درصد جمعیت ایران در معرض حوادث بلایای طبیعی،70 درصد در معرض زلزله و ۵۰ درصد در معرض سیل قرار دارند.
وی همچنین تصریح کرد: هرم سنی ایران در ۳۰ سال آینده نشان دهنده کهنسالی جمعیت کشور خواهد بود که این موضوع نیازمند برنامه ریزی برای جیره های غذایی سالمندان و بیماری های خاص است.
زیارت نیا گفت: با توجه به شرایط خاص کشور در بروز حوادث طبیعی و وجود گروه های آسیب پذیر متعدد در بحران های طبیعی، توجه به نیازهای غذایی این اقشار بسیار ضروری می باشد.
وی توجه جدی به نیازهای تغذیه ای گروه های سنی خاص و دارای شرایط ویژه را موجب ارتقای سلامتی و کاهش هزینههای سنگین درمان در دوران کهنسالی دانست.

یکی از اولویت های ارتش هر کشور تغذیه سالم است
فرمانده اسبق ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه شمال شرق و مشاور امنیتی استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست ضمن ایراد سخنانی گفت: جایگاه جیره های غذایی در زمان وقوع جنگ کمتر از سلاح و مهمات نیست چرا که سرباز گرسنه توان استفاده از سلاح را ندارد.
«امیر سرتیپ دوم محمد کاظم تارخ» با بیان اینکه جنگ یک بلاست و می طلبد که خود را غنی کنیم افزود: چون گرمای کره زمین محرومیت ها را زیاد می کند جنگ های آینده بر سر تأمین آب و غذا خواهد بود.
وی به طراحی جیره های غذایی نظامی بر اساس ذائقه ایرانی اشاره کرد و ادامه داد: جیره های غذایی در نیروی های مسلح، آماد درجه یک محسوب می شود که باید به صورت هدفمند طراحی شوند و جنبه های مختلف سلامت جسمی و روحی را مورد توجه قرار دهد.
وی در پایان بیان کرد: امیدواریم با این اقدام هوشمندانه که از سوی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی آغاز شده شاهد طراحی بسته ای باشیم که در شرایط بحران و بلایای طبیعی بتواند به صورت اصولی مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه «دکتر حمید آرین نژاد»، معاون پژوهشی پژوهشکده شهید مطهری به دستاوردهای این پژوهشکده که با همکاری مؤسسات علمی – پژوهشی مانند دانشگاه فردوسی مشهد، مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی و سایر مؤسسات استان انجام شده اشاره نمود و در پایان خواستار حمایت مادی و معنوی دستگاه های اجرایی ذینفع در تجاری سازی محصولات و فناوری های بدست آمده شد.

«مهندس غلامعباس عربشاهی» پژوهشگر و مدرس نوآوری و کارآفرینی ضمن ایراد سخنانی به تعریف نوآوری اجتماعی پرداخت و گفت: آزمون مقبولیت نوآوری اجتماعی در کارخانه و سازمان انجام نمی شود بلکه باید در شرایط نزدیک به جامعه آزمون شود.
وی با بیان اینکه طراحی جیره های غذایی در شرایط بحران یک نوآوری اجتماعی به شمار می رود افزود:

پس از حصول نتایج قابل قبول از طراحی بسته های غذایی، نوآوری های مذکور باید در جامعه آزمون شوند. 
وی ادامه داد: هدف نهایی نوآوری اجتماعی تغییر سیستماتیک یعنی متداول سازی آن نواوری در جامعه است
در پایان این نشست از وبسایت رسمی رویداد تخصصی جیره های غذایی به آدرس  foodrations.ir رونمایی شد و از متخصصان و علاقه مندان به فعالیت در این زمینه دعوت به عمل آمد تا برای ثبت ایده به آدرس مذکور مراجعه نمایند. ثبت ایده های خلاقانه در محورهای تایید شده، غربالگری ایده های ثبت شده توسط اساتید و دانشمندان این حوزه، توسعه و تکمیل این ایده ها با کمک تیم علمی همراه طرح و نهایت حمایت های مادی و معنوی برای تجاری سازی ایده های نوآورانه از بخش های مختلف این رویداد تخصصی خواهد بود.